13.04.2011 - Pressemeddelelser

Endnu en milepæl for havmølleparken DanTysk: Kontrakt med leverandør af 80 fundamenter

I forbindelse med byggeriet af havmølleparken DanTysk har Vattenfall og Stadtwerke München (SWM) nået endnu en milepæl. Kontrakten på design, produktion og installation af de i alt 80 såkaldte monopæle blev undertegnet med joint venturet Aarsleff Bilfinger Berger den 13. april.

De første fundamentarbejder på havmølleparken DanTysk i Nordsøen begynder ultimo 2012. De i alt 80 vindmøller opstilles derefter på fundamentpælene, de såkaldte monopæle. Der er indgået kontrakt med det dansk/tyske joint venture Aarsleff Bilfinger Berger (ABJV) om design, produktion og installation af dem.

Georg Friedrichs, leder af forretningsområdet Offshore Wind hos Vattenfall: "Med undertegnelsen af kontrakten på fundamentkonstruktionen er realiseringen af havmølleparken DanTysk kommet et stort skridt nærmere. Vi er meget glade for, at vi med joint venturet Aarsleff Bilfinger Berger har kunnet knytte endnu en erfaren og pålidelig leverandør til dette fælles projekt. Blandt alle tilbuddene, der blev indhentet ved EU-licitation, var dette det mest overbevisende med hensyn til økonomi og teknik. Hos Vattenfall yder vi sammen med vores partner Stadtwerke München dermed et aktivt bidrag til at drive udbygningen af vindenergien i Tyskland fremad og reducere CO2-udledningerne."

I alt ca. 70.000 tons stål skal forarbejdes til de op til 63 meter lange stålrør. Diameteren på en fundamentkonstruktion er op til seks meter. Opstillingen af fundamenterne, der skal forankres i ned til 32 meters dybde i bunden af Nordsøen, begynder ultimo 2012. Vindmølleparken DanTysk befinder sig 69 kilometer vest for øen Sild på grænsen imellem den tyske og den danske økonomiske zone.

Byggeriet af vindmølleparken planlægges og styres af Vattenfall Europe Windkraft GmbH med sæde i Hamborg. Ud over DanTysk bygger og planlægger Vattenfall flere havmølleparker i Europa. Erfaringer fra byggeriet af den første tyske havmøllepark alpha ventus udnyttes ved udviklingen af DanTysk.

Lutz Wiese
Pressetalsmand
Tlf.: +49 30 – 81 82 23 32
lutz.wiese@vattenfall.de

Tlf.: +49 89 – 2361 5042
Hess.Bettina@swm.de

Om Vattenfall
Vattenfall er et førende europæisk energiselskab. Vattenfall forsyner i dag 7,5 millioner kunder i Skandinavien og Centraleuropa med strøm og varme og leverer gas til 2 millioner kunder. I overensstemmelse med selskabets nye strategiske kurs vil Vattenfall i de kommende år forbedre sit CO2-regnskab markant. Et væsentligt element i denne strategi er udbygningen af vedvarende energi, i særdeleshed baseret på biomasse og vind.

Stadtwerke München
Stadtwerke München (SWM) hører til blandt Tysklands største energi- og infrastrukturvirksomheder. Frem til 2025 vil SWM producere så meget økostrøm i egne anlæg, at det bliver muligt at dække hele Münchens forbrug (omkring 7,5 mia. kilowatttimer om året). München bliver dermed den første millionby, der opnår dette mål. Et vigtigt bidrag hertil skal komme fra vindenergien.

Offshore-vindmølleparken DanTysk
Havmølleparken DanTysk er et joint venture med deltagelse af Vattenfall Europe Windkraft GmbH (51 %) og Stadtwerke München (49 %). Vattenfall har ansvaret for byggeri og drift af vindmølleparken, der befinder sig 69 kilometer vest for øen Sild i Nordsøen. De 80 vindmøller (Siemens 3,6 MW) med en rotordiameter på 120 meter har en kapacitet på i alt 288 megawatt og producerer strøm til op til 400.000 husstande baseret på en tysk husstands gennemsnitlige årsforbrug på 3.500 kilowatttimer. Investeringerne i vindmølleparken udgør mere end 1 mia. euro.