17.02.2011 - Pressemeddelelser

Kontrakt på verdens største installationsskib til havmølleparken DanTysk

Til deres fælles havmølleprojektDanTysk i Nordsøen ud for øen Sild har Vattenfall og Stadtwerke München (SWM) taget et vigtigt skridt i forberedelserne af byggeriet. Den 17. februar 2011 blev der indgået kontrakt med det danske rederi Swire Blue Ocean (SBO) på udnyttelse af et installationsskib til transport og opstilling af de 80 Siemens-vindmøller. SBO har sat verdens største installationsskib til konstruktion af havmølleparker i ordre på Samsung-værftet i Sydkorea. For nylig har overførselsnetoperatøren TenneT givet ubetinget tilsagn om nettilslutning af DanTysk.

SBO, som er et datterselskab under den internationale Swire-koncern, kunne med sit opstillingskoncept vinde licitationen på byggeriet af DanTysk. Færdiggøringsterminen for opstillingsskibet, der skal hedde "Pacific Orca", er sommeren 2012. Det moderne skib kan med dets specielle design arbejde stort set vejruafhængigt og i overensstemmelse med nyeste sikkerhedsstandarder. Det kan ved egen kraft skyde op til 13 knob og kan samtidig transportere 12 vindmøller med formonterede tårne. Med en forbedret standsikkerhed i kraft af seks støtteben ben og en donkraftfunktion til vanddybder på op til 75 meter kan installationsskibet også ved betydelige bølgehøjder på op til 2,5 meter og vindhastigheder på op til 20 m/s forankre vindmøllerne på fundamenterne i Nordsøen. Hovedkranen er dimensioneret til belastninger på op til 1.200 tons, og skibets lastkapacitet udgør op til 8.400 tons. Skibet bygges og indsættes i overensstemmelse med de nyeste miljøstandarder. Pacific Orca får certificering af Germanischer Lloyd (GL).

Georg Friedrichs, leder af forretningsområdet Offshore hos Vattenfall: "Vi er meget glade for denne næste større kontraktundertegnelse i forbindelse med vores offshore-vindmølleparkprojekt DanTysk, som vi gennemfører i samarbejde med vores partner Stadtwerke München. Det skal især ses på baggrund af, at markedssituationen for egnede opstillingsskibe til offshore-vindmølleparker er stærkt begrænset. Det af Swire Blue Ocean bestilte skib, Pacific Orca, opfylder alle vores vigtigste krav til sikkerhed, effektivitet og ydeevne. Derfor har vi besluttet os for at bruge dette opstillingsskib til at installere vindmølleparkens 80 vindmøller. Under forhandlingerne og ved design-gennemgangen af installationsskibet med besigtigelse på værftet i Sydkorea er vi kommet til at kende Swire-koncernen som en meget erfaren international virksomhed på offshore-området. Swire driver allerede en stor og effektiv flåde. DanTysk-projektteamet i Hamborg glæder sig til samarbejdet med vores nye partner, rederiet Swire Blue Ocean i Danmark."

Lars Blicher, forretningsfører og direktør i Swire Blue Ocean: "Vi er glade for aftalen og glæder os til samarbejdet med Vattenfall og Stadtwerke München. Vores nye installationsskib vil sætte helt nye standarder for komplicerede dybtvandsoperationer inden for offshore-industrien. Vattenfall har med sine ambitiøse klimamålsætninger allerede sat helt nye standarder på offshore-området og er derfor en optimal samarbejdspartner for os. Også med joint venture-partneren SWM deler vi engagementet i miljøvenlige teknologier."

Opstillingen af vindmøllerne begynder i 2013. Projektets basishavn bliver Esbjerg. Her lastes Pacific Orca med vindmøller og tårndele og transporterer dem til DanTysk-byggepladsen knapt 70 kilometer ud for øen Sild. I Esbjerg driver Vattenfall allerede en operationscentral til drift og vedligeholdelse af de flere end 900 vindmøller, som virksomheden har i drift til lands og til vands i seks europæiske lande, herunder den nært beliggende havmøllepark Horns Rev I (160 MW) ud for den danske kyst.

Vattenfall og SWM har til realiseringen af projektet stiftet joint venturet DanTysk Offshore Wind GmbH, som Vattenfall har 51 % af andelene i, mens SWM har 49 %. Vattenfall er ansvarlig for byggeriet og driften af vindmølleparken. Den logistiske planlægning og styring af projektet DanTysk finder udelukkende sted i Hamborg.

Supplerende oplysninger / billedmateriale:

Om installationsskibet:

www.swireblueocean.com/fleet.html

www.swireblueocean.com/Techspec.pdf

Om Vattenfall Wind Power:

www.vattenfall.de/windkraft

Om Stadtwerke München: